Deze website gebruikt analytische cookies om inzicht te krijgen in de populariteit van de aangeboden artikelen (webstatistieken). Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet vastgelegd.

Vraagsturing van elektriciteit voor particulieren

Vereniging Eigen Huis en Qurrent bieden sinds ongeveer een jaar het 'Slimme energie contract’ aan. Het is de eerste mogelijkheid voor particulieren om voordeel te behalen door het per uur afstemmen van hun verbruik op de actuele prijs van elektriciteit. Dit soort energiecontracten helpt ook om de schommelingen in beschikbaarheid van elektriciteit uit zon en wind op te vangen, en daarmee de kosten voor het in evenwicht houden van vraag en aanbod te drukken. Vraagsturing (‘demand side management') kan dus de energietransitie goedkoper maken. Op termijn zullen stroomverbruikende apparaten, zoals ook elektrische auto’s, zich zelf kunnen in- en uitschakelen afhankelijk van de prijs, en dan wordt het ‘smart grid’ werkelijkheid. Een slimme meter is een voorwaarde voor dit alles.

Middels een app kunnen particulieren zien hoeveel elektriciteit op dat moment kost, en dan beslissen of ze bepaalde apparaten (wasdroger, (af-)wasmachine, warmtepomp) wel of niet aanzetten. Eigenlijk is het een verfijning van de aloude dubbelmeter, die zorgt dat je (in beperkte mate) beloond wordt als je ’s nachts apparaten aanzet in plaats van overdag. 

www.eigenhuis.nl/slimme-energieservice/veelgestelde-vragen

www.qurrent.nl/slimenergiecontract 

Een vergelijkbaar initiatief is het op afstand gestuurd laden van elektrische auto’s bij energieleverancier Vandebron. Ook hier is het idee dat er tegen betaling flexibiliteit geboden wordt aan Tennet zodat auto’s geladen worden als er veel elektriciteit is. Daarmee kunnen  schommelingen in het aanbod door duurzame bronnen opgevangen worden zonder inzet van aardgas- en kolencentrales. De transacties worden bijgehouden middels blockchain-technologie. Er zou nog meer flexibiliteit geboden kunnen worden als de auto’s ook stroom zouden terugleveren aan het net als er tekorten zijn, maar dat is op dit moment nog te schadelijk voor de autobatterijen.

https://blog.vandebron.nl/slim-laden-hoe-werkt-dat

Ook Wedrivesolar, een deelautoconcept voor elektrische auto's, benut de flixibilitebtswinst.

http://smartsolarcharging.eu/het-project/

www.wedrivesolar.nl 


Ga direct naar alle artikelen over:

nME icon overheid groot 3d4

Overheid

nME icon bedrijfsleven2 groot

Bedrijfsleven

nME icon onderzoek groot

Onderzoek

nME icon opinie2 groot

Opinie en debat