Deze website gebruikt analytische cookies om inzicht te krijgen in de populariteit van de aangeboden artikelen (webstatistieken). Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet vastgelegd.

Het niveau van de discontovoet is over het algemeen van doorslaggevend belang voor de resultaten van een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). De wetenschappelijke literatuur geeft zeer uiteenlopende adviezen over de discontovoet die gebruikt zou moeten worden in MKBA’s. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de manier waarop deze niet-eenduidige adviezen over het niveau van de discontovoet worden vertaald in Leidraden. In een recent gepubliceerd onderzoek probeert Niek Mouter van de TU Delft dit kennisgat te dichten door voor vijf praktijken (Nederland, Engeland, Noorwegen, Denemarken en Zweden) uit te zoeken hoe adviezen uit de wetenschap over te hanteren discontovoeten worden vertaald in praktische Leidraden.

Van empirie tot politiek-bestuurlijke overwegingen

Een eerste resultaat is dat experts in alle vijf de praktijken de discontovoet proberen te baseren op empirische resultaten uit de (academische) literatuur. Echter, in de praktijk blijkt de discontovoet ook te worden vastgesteld op basis van praktische overwegingen, politiek-bestuurlijke overwegingen en expertoordelen. Expertoordelen zijn noodzakelijk, omdat de wetenschappelijke literatuur geen eensluidende adviezen geeft. Er moet bijvoorbeeld een keuze worden gemaakt tussen het baseren van de discontovoet op ethische overwegingen of voorkeuren van individuen. Indien voor het laatste wordt gekozen, dan moet er een keuze worden gemaakt tussen het gebruik van een publieke discontovoet (hoe vinden individuen dat de overheid effecten van publieke investeringen moet disconteren?) of een private discontovoet (hoe disconteren individuen bij het maken van keuzes in markten?). Naast deze noodzakelijke expertoordelen worden discontovoeten ook vastgesteld aan de hand van expertoordelen die niet verwijzen naar empirisch bewijs.

Verbeteren van transparantie

De belangrijkste conclusie van deze studie is dat zowel de politiek-bestuurlijke overwegingen en de expertoordelen niet of nauwelijks worden gecommuniceerd in Leidraden. Dit zorgt ervoor dat het lastig is voor gebruikers van MKBA-rapporten om te bepalen of zij het wel of niet eens zijn met deze oordelen/overwegingen. Ten slotte geeft deze studie adviezen over het verbeteren van transparantie over de manier waarop de discontovoet is gemotiveerd in Leidraden. 


Gepubliceerd in: The European Journal of Transport Infrastructure Research.

Klik hier om de studie 'A critical assessment of discounting policies for transport Cost-Benefit Analysis in five European practices' van Niek Mouter te downloaden.

Nadere informatie: Niek Mouter, TUD, telefoon 06 2358 1315, email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.