Deze website gebruikt analytische cookies om inzicht te krijgen in de populariteit van de aangeboden artikelen (webstatistieken). Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet vastgelegd.

Uit uitgevoerd onderzoek blijkt dat een capaciteitstarief, zoals recent geopperd door de Vlaamse Energieregulator (VREG) voor dubbele winst zal zorgen voor eigenaars van batterijen. Na de invoering van zo’n capaciteitstarief zullen eigenaars van een batterij niet enkel hun voordeel doen via een lagere energiefactuur, maar een capaciteitstarief zal ook de slijtage van batterijen verminderen: dit tarief zet immers aan tot langere laad- en ontlaadcycli, wat de levensduur van batterijen ten goede komt.

Een capaciteitstarief is voordelig voor mensen met batterijen: een capaciteitstarief is er immers op gericht om de pieken in de elektriciteitsvraag af te vlakken, door een extra kost aan de cosument te rekenen afhankelijk van de hoogte van deze piek. Een batterij laat echter toe om zulke pieken te vermijden, door elektriciteit op te slaan op momenten met weinig vraag zodat deze elektriciteit dan gebruikt kan worden op momenten met een hoge vraag. Een batterij heeft op zich dus geen impact op de totale energievraag, maar zal wel het verbruikspatroon uitvlakken onder invloed van een capaciteitstarief.

Tabel 1: Impact van een capaciteitstarief

Dit verwachte gedrag is ook terug te vinden in de resultaten weergegeven in tabel 1. Deze tabel geeft de resultaten weer voor de simulatie van de impact van een capaciteitstarief op een modaal Belgisch gezin. Het verschil tussen een enkelvoudig en meervoudig capaciteitstarief is dat er bij een enkelvoudig tarief een vaste kostprijs is per kW, daar waar deze prijs afhangt van de hoogte van het verbruik bij een meervoudig capaciteitstarief. Een diepgaandere bespreking van deze tariefstructuren is terug te vinden in “Capaciteitstarieven als hefboom om batterijopslag te bevorderen”, verschenen in de Nieuwsbrief Milieu en Economie op 29 september 2018. Interessant aan de resultaten in tabel 1 is dat een capaciteitstarief niet enkel succesvol is in het terugdringen van het piekgebruik van het elektriciteitsnetwerk, maar er bovendien ook voor zorgt dat de piek van een systeem met zonnepanelen veel dichter in de buurt komt te liggen van een systeem zonder zonnepanelen.

Uit recent onderzoek blijkt echter dat een capaciteitstarief op nog een andere manier voordelig kan zijn voor eigenaars van een batterijsysteem. Zoals eerder vermeld is een van de doelstellingen van een capaciteitstarief om te komen tot een minder grillig en vlakker vraagpatroon. Het blijkt nu dat zo’n vlak vraagpatroon ook overeenstemt met een veel stelselmatiger op- en ontladen van de batterij. In de simulaties zonder capaciteitstarief schakelt de batterij dikwijls van uur tot uur tussen opladen en ontladen, maar eens het systeem onderworpen is aan een capaciteitstarief, geeft dit aanleiding tot ander gedrag. Onder invloed van een capaciteitstarief zal de batterij immers veel minder wisselen tussen op- en ontladen. Het is momenteel nog onduidelijk hoezeer dit zich vertaalt in een impact op de levensduur van de beschouwde batterij: enerzijds wordt zo’n levensduur dikwijls gedefinieerd in een bepaald aantal laad-ontlaad cycli, maar anderzijds dient wel opgemerkt te worden dat de batterij niet diep ontladen wordt onder een stramien van snel opeenvolgende wissels. Echter, gelet op de tot op heden hoge kost van batterijsystemen vertaalt zelfs een bescheiden verlenging van de levensduur van zo’n batterij zich in een niet onaanzienlijke besparing voor de eigenaar. Zowel via de besparing op de elektriciteitsfactuur als via een verlenging van de levensduur van de batterij levert de invoering van een capaciteitstarief dus winst op voor de eigenaars van een batterijopslagsysteem.


 

Meer informatie kan teruggevonden worden in Kevin Milis, Herbert Peremans, Johan Springael, Steven Van Passel,Win-win possibilities through capacity tariffs and battery storage in microgrids,Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 113, 2019, 109238, of contacteer: Kevin Milis, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.