Deze website gebruikt analytische cookies om inzicht te krijgen in de populariteit van de aangeboden artikelen (webstatistieken). Persoonlijke gegevens van bezoekers worden niet vastgelegd.

De milieuwinst van de verhoging van de autobelastingen uit de Begrotingsafspraken 2014 is verwaarloosbaar. Dit blijkt uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gedaan naar de milieueffecten van de vergroeningsmaatregelen uit het begrotingsakkoord.

Verhoging autobelastingen in het begrotingsakkoord heeft weinig invloed op het milieu

In het begrotingsakkoord heeft het kabinet met een aantal oppositiepartijen afgesproken dat de aanschafbelasting voor personenauto's vanaf 2015 wordt verhoogd. Ook is afgesproken dat de voor 2014 geplande verlaging van de motorrijtuigenbelasting wordt teruggedraaid. Deze maatregelen moeten op jaarbasis leiden tot extra belastinginkomsten van 450 miljoen euro. De invloed van deze belastingverhoging op het milieu is minimaal. Het autogebruik neemt weliswaar licht af, maar het verbruik per autokilometer en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot neemt licht toe omdat de verhoging van de aanschafbelasting alleen de zuinige automodellen treft. Hierdoor wordt de aanschaf van minder zuinige modellen aantrekkelijker en wordt het wagenpark gemiddeld iets minder zuinig.

Vergroeningsmaatregelen

Het begrotingsakkoord bevat nog twee vergroeningsmaatregelen: een verhoging van de belasting op leidingwater en de herinvoering van de belasting op het storten van afval. De milieueffecten van deze maatregelen zijn niet bepaald omdat deze maatregelen in de loop van 2014 nog verder worden uitgewerkt. Een analyse van de milieueffecten hiervan presenteert het PBL naar verwachting eind 2014. 


U kunt hier de PBL-notitie Milieueffecten van de begrotingsafspraken 2014 downloaden. Meer informatie: Gerben Geilenkirchen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of Jordy van Meerkerk (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

 

 

 

 

 

Ga direct naar alle artikelen over:

nME icon overheid groot 3d4

Overheid

nME icon bedrijfsleven2 groot

Bedrijfsleven

nME icon onderzoek groot

Onderzoek

nME icon opinie2 groot

Opinie en debat