In deze studie zijn de belangrijkste knelpunten en kansen voor thuis- en buurtbatterijen in kaart gebracht, inclusief beleidsadvies. Het blijkt dat deze batterijen zorgen voor relatief dure CO2-reductie, terwijl de emissies bij de productie en recycling hoger zijn. Ook voor netcongestie bieden de batterijen in het huidige beleidskader geen oplossing, zelfs niet als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Buurtbatterijen kunnen wel een oplossing zijn om nieuwbouwontwikkelingen mogelijk te maken waar het net onvoldoende capaciteit heeft. Subsidies op batterijen zijn niet zinvol - een bredere discussie over flexibiliteitsbronnen wel.
De kosten en baten van klimaatmaatregelen op het gebied van mobiliteit verschillen tussen groepen in de samenleving. Zo zet het huidige klimaatbeleid voor mobiliteit sterk in op (fiscale voordelen voor) de elektrische auto, waardoor het voornamelijk werkt voor de zakelijke leaserijder en de particulier met een hoog inkomen. Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen in de transitie naar duurzame mobiliteit, is het belangrijk om bij het opstellen van beleid oog te hebben voor de gevolgen voor verschillende groepen. Dit vergroot niet alleen de effectiviteit en efficiëntie van het beleid, maar draagt ook bij aan een breder draagvlak voor de mobiliteitstransitie.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) concludeert dat de meeste reistijdwaarderingen voor zowel personen- als goederenvervoer zijn gedaald ten opzichte van de vorige waarderingskengetallen met basisjaar 2010. Dit betekent dat mensen en vervoerders van goederen gemiddeld minder geld over hebben voor een uur reistijdwinst. Voor het eerst zijn ook reistijdwaarderingen berekend voor lopen, fietsen en het voor- en natransport van vliegen. Daarnaast zijn er waarderingen bepaald voor (minder) drukte in het openbaar vervoer (ov) en een meer comfortabele loop- en fietsinfrastructuur. Deze toevoegingen maken het mogelijk om meer effecten van mobiliteitsbeleid te monetariseren in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s). Een quick scan leert dat deze nieuwe set waarderingskengetallen niet meteen tot geheel andere conclusies in eerder uitgevoerde MKBA’s leiden.
Het kabinet heeft op 26 april 2023 een pakket aan klimaatmaatregelen gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2023. Onderdeel van dit pakket is een verhoging van de gastarieven en een verlaging van de elektriciteitstarieven van de Energiebelasting, die voor 1,2 Mton extra emissiereductie moeten zorgen. Die reductie lijkt onhaalbaar met de tarieven uit de Voorjaarsnota. Door de tarieven voor de kleinverbruikers niet te verlagen, wordt de reductie wel haalbaar. De extra lasten daarvan kunnen worden gecompenseerd door verhogen van de belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting.