Het boek Transport and ethics. Ethics and the evaluation of transport projects and policies bediscussieert de gangbare praktijk van kosten-batenanalyses (KBA's) voor beleidsopties op het gebied van verkeer en vervoer, vanuit een ethisch-filosofisch perspectief. Het gaat in op de evaluatie zelf (de KBA) en op de ethische kanten van het doen van onderzoek (de KBA en input daarvoor). Beleid is goed als het voldoet aan drie criteria: effectief (doet het wat het moet doen?), efficiënt (vaak uitgelegd als kosteneffectief) en rechtvaardig. Het laatste criterium wordt in het algemeen buiten beschouwing gelaten in kosten-batenanalyses (KBA's) van mogelijke beleidsopties, want rechtvaardigheid is een politiek geladen, normatief begrip. Tegelijkertijd echter zijn KBA's vaak impliciet gebaseerd op normatieve keuzes. Mede hierom geeft de ethisch-filosofische literatuur diverse kritieken op KBA's. Het boek bediscussieert die kritieken voor zover relevant voor het ex ante evalueren van beleidsopties op het gebied van verkeer en vervoer.